Методологічний семінар з питань забезпечення якості вищої освіти пройшов сьогодні на базі нашого університету. Захід провів президент Міжнародного фонду досліджень освітньої політики, професор Варшавського університету Тарас Фініков. У роботі семінару брали участь представники закладів вищої освіти (далі ЗВО) Івано-Франківська. Професор Фініков виступив з доповіддю «Впровадження локальних систем управління якістю в контексті Закону України „Про вищу освіту“ за результатами дослідження «Система внутрішнього забезпечення якості освіти у вищій школі».
На початку виступу він наголосив, що з вересня 2014 року Закон України «Про вищу освіту» вимагає наявності в кожному українському вищому навчальному закладі локальної системи управління/забезпечення якості, яка може здійснюватися за різними моделями. В контексті цього професор зазначив, що саму модель вибирає кожен із вищих навчальних закладів автономно.
Президент Міжнародного фонду досліджень освітньої політики зосередив увагу на основних питаннях. Зокрема, щодо впровадження систем внутрішнього забезпечення якості освіти, практики їх функціонування в українських університетах та проблемах, які виникають на шляху побудови ефективних систем гарантування якості.
Під час зустрічі професор Фініков презентував колегам дослідження, проведене Фондом, щодо вивчення стану справ у сфері запровадження внутрішніх систем забезпечення якості освіти в університетах України. Його автори проаналізували самооцінку закладів вищої освіти щодо внутрішньої системи забезпечення якості, вивчили об’єктивну ситуацію та запропонували шляхи вдосконалення з урахуванням кращого світового досвіду.
У дослідженні взяли участь 280 вищих навчальних закладів України різних спеціалізацій: технічні, класичні, медичні, аграрні, екологічні тощо. Більшість закладів (88,7 %) зазначили про наявність внутрішньої системи забезпечення якості освіти, решта наголосили про наявність її окремих елементів. В контексті цього професор зазначив, що самооцінка вищих навчальних закладів стосовно внутрішнього забезпечення якості освіти може бути необ’єктивною: «Ми не зможемо рухатись вперед без підтримки та сприяння у побудові таких локальних систем. І, в той же час, ми не можемо рухатися вперед, якщо не почнемо більше довіряти один одному. Не контроль, а саме довіра є надією в досягненні вищої якості освіти», – сказав Фініков. На його думку, поліпшити ситуацію допоможе створення внутрішньої, зовнішньої систем управління якістю освіти та функціонування незалежних агенцій, які оцінюватимуть якість освіти.
Також йшлося про проблему якості викладання: в більшості університетів запроваджено обов’язкове проходження викладачами курсів підвищення кваліфікації, але менше третини (за останні чотири роки) викладачів брали участь у закордонних конференціях. Лише 37,3 % вищих навчальних закладів надають гранти на дослідницькі проекти викладачів.
Тарас Фініков також наголосив, що повинна модернізуватися законодавча база. Використовуючи польський досвід, він обґрунтував необхідність створення якісних законодавчих проектів та їх широкого обговорення.
Професор підсумував, що за висновками досліджень системи управління якістю створюють навколо себе новий академічний простір. Обсяг, якість та об`єктивність інформації, яка надається потенційним клієнтам, все більшою мірою формує імідж університету та впливає на його здатність залишатися конкуретноспроможним на ринку освітніх послуг.
Президент Міжнародного фонду досліджень освітньої політики на завершення зустрічі надав колегам матеріали презентованого дослідження для використання в роботі.