«Обрати саме свій професійний шлях: в Прикарпатському університеті стартував соціальний проєкт «Професія майбутнього і мій вибір сьогодні»

Перший етап проєкту почався сьогодні, 26 листопада, вебінаром з підвищення педагогічної майстерності для вчителів випускних класів та класних керівників закладів загальної середньої освіти міста Івано-Франківська та Івано-Франківської області на тему “Soft skills у роботі вчителя 2030”.

Провчившись кілька курсів, студенти іноді замислюються над тим, чи правильно обрали спеціальність і майбутню професію. І тоді вже під час навчання намагаються змінювати напрямки. А між тим, цього можна уникнути, якщо ще під час навчання у школі учнівська молодь матиме змогу правильно оцінити власні можливості і, відповідно до викликів часу, зорієнтуватися у виборі майбутнього фаху.

Скерувати учня мали б вчителі, однак вони самі не завжди знають, куди скерувати учня і де шукати для нього потрібну інформацію.

«Сьогодні суспільні виклики зумовлюють те, що з’являються різні професії майбутнього, яких не було раніше. Учні зазвичай знають про типові професії. Поява нових професій, розвиток штучного інтелекту провокують нас до того, щоби знайомити учнів з новими і затребуваними на сучасному ринку праці новими професіями», – говорить доктор педагогічних наук, професорка Олена Будник.

Вчителі, каже професорка Будник, мають роз’яснити учням, що існують різні типи особистості, і вибір професії залежить не лише від мотивів, але й від освітніх і професійних цілей, які ставить перед собою старшокласник, і водночас він має знати про ті професії, які існують, а також із освітніми програмами, в тому числі в університеті, на які він може орієнтуватися у виборі цієї професії в перспективі.

Допомогти цьому покликані безкоштовні вебінари, які підготував Центр інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника у рамках нового соціального проєкту «Професія майбутнього і мій вибір сьогодні».

Основні завдання проєкту, як зауважив ректор під час презентації проєкту 3 листопада, полягають у наданні всіх необхідних інструментів молодим людям, які допоможуть кожному не помилитися й обрати саме свій професійний шлях, вчитися там, де можна здобути освіту міжнародного рівня, яка допоможе збудувати достойну кар‘єру.

У першій частині вебінару Олена Будник представила учасникам можливості Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» щодо впровадження в освітній процес інноваційних методик викладання, підготовки вчителів для Нової української школи з використанням цифрових ресурсів та інструментів та підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Враховуючи сучасні виклики, Олена Будник акцентувала на потребі розвитку цифрової компетентності педагогів, а також значенні профорієнтаційної роботи з учнями з виявлення їхніх інтересів, нахилів, спрямованості, соціальних настанов, мотивації вибору, готовності до самоаналізу та самооцінки, реального рівня домагань тощо. Анонсовано також низку цифрових ресурсів з реалізації окреслених завдань у професійно-педагогічній практиці.

Вчителям продемонстрували можливості електронних платформ, на яких можна працювати із великою кількістю учнів одночасно, і не тільки одного класу чи школи. Деякі платформи є багатомовними і дають змогу здійснювати онлайн заняття із учнями з інших країн. Крім того, такі платформи дають змогу проводити безпечні для життя і здоров’я учнів лабораторні експерименти з хімії, чи фізики; а школам не потрібно витрачати кошти на недешеві реактиви чи обладнання.

Друга частина вебінару була присвячена аналізу soft skills як необхідних навичок у професійній діяльності сучасного вчителя. Зокрема, розглянуто блок особистісних і комунікативних компетентностей, управлінських навичок.

Доктор психологічних наук, професорка Любомира Пілецька запропонувала психологічні прийоми щодо розвитку soft skills в учнів закладів загальної середньої освіти, що уможливить здійснення правильного професійного вибору. Значну увагу було приділено також питанням розвитку проектного мислення, здатності приймати рішення, креативності та масштабності мислення у вирішенні професійних задач.

Тільки сучасно мислячий вчитель, який має достатньо розвинуті м’які соціальні навички, поряд зі своїми так званими твердими професійними навичками, каже Любомира Пілецька, здатен сформувати і спрямувати професійно підростаюче молоде покоління. Термін soft skills сьогодні багато хто чув, але не до кінця ми розуміємо, наскільки він є важливим у сучасному світі. Особливо варто звернути увагу на те, додає професорка Пілецька, як повпливає пандемія і психологічні виклики, які ми маємо в зв’язку з обмеженням основного інструмента вчителя – слова.

«Зараз вчителі перебувають в достатньо складних умовах, а оскільки комунікація звелася до комунікації онлайн, то основними важливими професійними навичками є саме навички комунікативні, тобто вміння передавати свою інформацію. Вміння правильно спілкуватися, вміння ставити запитання, шукати на них відповіді, бути фасилітатором для подальшого професійного розвитку своїх учнів. Наша мета спонукати вчителів до розуміння важливості soft skills і показати їм основні техніки і психологічні прийоми, які стосуються цілепокладання, планування власного часу, саморозвитку та ін., які допоможуть педагогам подивитися на проблему зі свого боку, і вони зможуть донести її важливість учням. Вона зможуть розширити свої вміння на наших подальших тренінгах на базі ПНУ», – говорить Любомира Пілецька.

На перший вебінар зареєструвалися понад 300 педагогів. Всі учасники отримають сертифікати про підвищення кваліфікації.

Наступний етап реалізації цього соціального проєкту – соціологічні опитування серед абітурієнтів.

Фото Володимира Гарматюка (Пресслужба ПНУ)