Презентація комп’ютерної гри-вікторини «Шляхами української літератури»

Сьогодні в Прикарпатському національному університеті відбулася презентація комп’ютерної гри-вікторини «Шляхами української літератури» – інтелектуальної розробки науковців університету.

Комп’ютерна вікторина призначена для учнів, учителів, студентів, викладачів, а також усіх, хто бажає перевірити і вдосконалити свої знання з біографії та творчості українських письменників ХХ століття. Такі ігри допомагають оцінювати знання та доторкнутися до творчості видатних українців.

«Головна мета таких проєктів — привернути увагу наших дітей, школярів до книг. Комп’ютерні ігри повертають до української літератури, але в іншій формі. Ми повинні змінювати підходи, адже важливо розуміти, як сучасна молодь сприймає світ. Комп’ютерні ігри — це дійсно чудовий винахід для української школи. Наш досвід попередніх ігор засвідчує величезну зацікавленість школярів цим методом отримання знань. Комп’ютерна гра дозволяє вчителю оцінювати учнів не через контрольну роботу, а в інтерактивній формі. Ця гра також передбачає змагання між класами, що створює здорову конкуренцію та допомагає закріпити вивчений матеріал. Далі школи грають між собою, а згодом — вся Україна. Цей напрям, який ми зараз пропагуємо, зосереджений на випускних класах, зокрема 11-х. Сьогодні будуть представлені твори, що входять до програми для 11-класників, зокрема твори Олександра Довженка, Івана Багряного та інших класиків. Це важливо не лише для перевірки знань, а й для того, щоб учні зрозуміли велич українських письменників. Переконаний, що для вчителів української літератури це буде великою допомогою, і вони самі із задоволенням використовуватимуть ці ігри у своїй роботі. І, звичайно, найголовніше — це глибше сприйняття учнями матеріалу української літератури», — зазначив у вітальному слові в.о. ректора ПНУ Ігор Цепенда.

Головний персонаж гри Карпатська рись, талісман Прикарпатського університету, ставить кожному учаснику 20 запитань. Гра відбувається у супроводі музики.

Гра-вікторина має 5 категорій:

1)категорія «біографія та історико-літературні факти»: завдання – дати відповіді на питання, пов’язані з життєвим шляхом письменників;

2) категорія «світлини»: завдання – визначити осіб або місця, зображені на світлинах;

3) категорія «творчість»: завдання – вказати твір або героя з творів письменників;

4) категорія «мова творів»: ці питання дозволяють актуалізувати знання здобувачів освіти з української мови безпосередньо перед складанням НМТ, вони сформовані на основі високоякісних текстів українських письменників та охоплюють усі теми, передбачені шкільною програмою з української мови (частини мови, структура речення, розділові знаки);

5) категорія «художні засоби»: завдання – вказати певний художній засіб у поданій цитаті з твору (епітет, анафору, гіперболу, синекдоху, метафору, порівняння).

«Гра «Шляхами української літератури» — це вже четверта розробка нашого університету. Над її створенням працювали художники, філологи та програмісти нашого закладу. У роботі над проєктом взяли участь представники чотирьох структурних підрозділів — Коломийського навчально-наукового інституту, факультету філології, факультету математики та інформатики, а також навчально-наукового інституту мистецтв. Гра за своєю структурою нагадує настільну гру, оскільки її візуальною основою є карта — центральний елемент нашої комп’ютерної вікторини. Вона відтворює атмосферу та ключові події літературного життя ХХ століття. Вона створена за мотивами творів та відповідно до програми з української літератури для другого семестру 11 класу», — розповіла директорка Навчально-наукового центру професійної кар’єри та освіти впродовж життя Прикарпатського університету, кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту Галина Волощук.

Комп’ютерна гра-вікторина «Шляхами української літератури» об’єднує дві великі теми з української літератури і чотирьох письменників, твори яких вивчають на початку другого семестру 11 класу:

1) література письменників-емігрантів: а) «празька школа» української поезії та її представники, Євген Маланюк «Уривок з поеми», «Напис на книзі віршів…»; б) Іван Багряний «Тигролови»;

2) проза воєнного лихоліття, участь українських письменників у Другій світовій війні, активізація патріотичної тематики та героїчного пафосу в літературі цього періоду: а) Олександр Довженко «Щоденник», «Зачарована Десна»; б) Олесь Гончар «Модри Камень».

Твори, які використано для створення питань, відповідають програмі з української літератури для ЗЗСО 11 класу рівня стандарт.

Під час гри гравці рухаються умовною дорогою від однієї до іншої будівлі, місця чи книги на мапі, яка символізує атмосферу літератури ХХ і ХХІ століть і переносить гравців у світ конкретної місцевості. Тому для візуалізації цього історичного періоду в українській літературі обрано місця, повʼязані із авторами та творами:

1) фотографія панорами Праги над річкою Влтава, що асоціюється з когортою письменників яких називають «празька школа».

2) замок курортного містечка Подєбради, де знаходилась Українська господарська академія, а в самому місті проживало багато майстрів художнього пера;

3) обкладинка журналу політики, літератури та мистецтва «На Переломі» за редакцією Олександра Олеся, що відіграв значну роль у літературному житті української політичної еміграції відповідного періоду;

4) світлина 1947 р. із зображенням табору Ді-Пі (для переміщених осіб), розташованого на території Німеччини (Баварія) підкреслює те, що понад 200 000 тисяч українців після Другої світової війни перебували в таких закладах;

5)панорама німецького містечка Ульм на Дунаї, де поселився талановитий прозаїк і публіцист Іван Багряний, який своїм нарисом «Чому я не хочу вертатись до СССР?» описав трагедію українських біженців;

6) старовинна світлина із зображенням найбільшого деревʼяного храму на території України – Троїцького собору (1775 по 1778, у Новомосковську Дніпропетровщина), який став праобразом козацького собору у творі Олеся Гончара «Собор»;

7)обкладинка роману Олеся Гончара «Собор» видавництва «Дніпро»(1989), одного із найвідоміших та найвизначніших його творів;

8)пейзажна світлина річки Десна, що асоціюється з автобіографічною повістю «Зачарована Десна», спогадами українського письменника і режисера Олександра Довженка;

9) важливою та концептуальною для гри є світлина панорами сучасного Києва із зображенням куполів Києво-Печерської лаври та нової забудови лівого берега як символ минулого і сучасного в українській історії.

Для оформлення мапи використано сучасні світлини Києва та Праги завідувача кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв Олега Чуйка.

Авторський колектив комп’ютерної гри-вікторини «Шляхами української літератури»:

1)ідея та методологія: Галина Волощук – директорка Навчально-наукового центру професійної кар’єри та освіти впродовж життя Прикарпатського університету, кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту; Ольга Русакова – кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту; Олександр Солецький – доктор філологічних наук, доцент кафедри української літератури Факультету філології;

2)програмування та музичне оформлення: Віктор Ровінський – кандидат технічних наук, доцент кафедри комп’ютерних наук та інформаційних систем Факультету математики та інформатики;

3) художнє оформлення ігрової мапи, інтро та персонажі: Олег Чуйко – доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв; Роман Петрів – асистент кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв, аспірант;

4)створення питань: доценти кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту Ольга Русакова, Євгеній Лепьохін; декан Факультету філології Роман Голод; доценти кафедри української літератури Олександр Солецький, Наталія Курінна, Любов Процюк, Ірина Стецьків, аспірантка спеціальності 035 Філологія Галина Васильків.

Вже на початку лютого відбудеться онлайн-турнір для учнів 11 класів за грою-вікториною «Шляхами української літератури».

Запрошуємо вчителів та учнів до участі у презентації та онлайн-турнірі. Після проведення турніру комп’ютерну гру-вікторину буде запропоновано вчителям ЗЗСО для використання на уроках української мови та літератури як навчального додатка з метою перевірки і закріплення знань учнів за певними темами.