Інновації у психолого-педагогічній підготовці майбутніх педагогів: зміст, технології, ресурси

11 квітня професорка кафедри початкової освіти та освітніх інновацій, заступниця декана з наукової роботи педагогічного факультету Оксана Цюняк взяла участь у онлайн-вебінарі «Інновації у психолого-педагогічній підготовці майбутніх педагогів: зміст, технології, ресурси», організованого Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України у рамках Міжнародної виставки «Освіта та кар’єра – 2025».

До вебінару долучилися декан, заступники декана, науково-педагогічні працівники педагогічного факультету, аспіранти, студенти та представники різних ЗВО.

Модерували вебінар – Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України, завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України; Лариса Петренко – доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу теорії і практики педагогічної освіти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України.

У своїй доповіді на тему «Проблема розвитку соціально-емоційного інтелекту у підготовці майбутніх вчителів початкових класів у ЗВО» Оксана Петрівна зазначила, що в аспекті обговорення інновацій у психолого-педагогічній підготовці майбутніх педагогів важливою є проблема розвитку соціально-емоційного інтелекту як ключової складової професійної компетентності майбутніх вчителів початкових класів, з огляду на підготовку їх до професійної діяльності в умовах невизначеності, психологічної напруги та соціальних викликів, спричинених воєнним часом. У сучасному освітньому середовищі, особливо в умовах війни − бути лише хорошим фахівцем у галузі теорії чи методики вже недостатньо.

Професорка поділилася досвідом роботи з майбутніми вчителями початкових класів на педагогічному факультеті Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника у рамках вивчення авторських освітніх компонент «Педагогічна інноватика», «Коучинг в освіті», «Педагогічна конфліктологія», «Стрес-менеджмент в освіті», що значною мірою сприяють формуванню соціально-емоційної компетентності майбутніх учителів.

Оксана Цюняк стверджує, що важливу роль у розвитку соціально-емоційного інтелекту відіграють волонтерські ініціативи, адже саме в такій діяльності майбутні педагоги навчаються проявляти емпатію, турботу та соціальну відповідальність; проходять через досвід практичного служіння іншим, що сприяє формуванню емоційної зрілості та стійкості; усвідомлюють цінність людської гідності, довіри й підтримки як базових педагогічних принципів.

«Уже понад 10 років разом із студентами Івано-Франківського фахового коледжу та педагогічного факультету ми організовуємо традиційну благодійну ярмарку «Творимо добро своїми руками». Цей захід не лише об’єднує молодь навколо добрих справ, а й формує цінності співпереживання, взаємодопомоги та соціальної відповідальності. Ця ініціатива є прикладом практичного втілення педагогічних принципів доброчинності, турботи та активної громадянської позиції у професійній підготовці майбутніх учителів. Відрадно, що наша студентська молодь не залишається осторонь подій в Україні та активно допомагає Захисникам» − зазначила Оксана Цюняк.

У своєму виступі доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки, керівник Центру науково-освітнього партнерства і мережевої взаємодії Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка Олена Семеног відзначила активну співпрацю з академічною спільнотою нашого університету межах Об’єднання Інституцій-партнерів «Педагогічна синергія», ініційованого Інститутом педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України щодо реалізації спільних досліджень, проєктів і ініціатив, що сприяють якості освітнього процесу, зокрема в контексті сучасних викликів і потреб ринку праці.

​З доповіддю на тему «Підготовка майбутнього вчителя до інноваційної освітньої діяльності: стратегії, виклики, перспективи» також виступила докторка філософії, завідувачка педагогічного відділення Івано-Франківського фахового коледжу Людмила Ликтей. Спікерка зазначила, що коледж активно впроваджує інновації в освітній процес, які спрямовані на створення студентоорієнтованого освітнього середовища, підтримку професійного розвитку викладачів та забезпечення високої якості навчального процесу. Акцентувала увагу на реалізації програми міжнародної співпраці коледжу з Інститутом формування характеру дитини «Сharacter. ІNC» та Міжнародного освітнього проєкту «Інклюзія без кордонів; кроки разом». Відзначила активну участь студентів у наукових конференціях, що сприяє розвитку їхнього інноваційного мислення та практичних навичок.

Вебінар, організований у рамках Міжнародної виставки «Освіта та кар’єра – 2025» продемонстрував важливість інтеграції інноваційних підходів у навчальний процес та сприяв обміну досвідом між науковцями і практиками, що є необхідним для підготовки висококваліфікованих, соціально відповідальних фахівців у сучасному освітньому середовищі.