
Професорка, завідувачка кафедри міжнародних економічних відносин Прикарпатського (Карпатського) національного університету імені Василя Стефаника Лілія Михайлишин взяла участь у Staff Week «Becoming a Sustainable Unit – A Toolkit for Implementing Your Strategy» в Університеті Потсдама (Німеччина), організованому в рамках EDUC (European Digital UniverCity). Цей захід об’єднав близько 20 представників університетів із 29 країн, провідних університетів Європи, включаючи Францію, Ірландію, Норвегію, Ізраїль, Угорщину, Чехію, Туреччину та Україну (Université de Rennes (Франція), University of South-Eastern Norway (Норвегія), University of Haifa (Ізраїль), Masaryk University (Чехія), Pécsi Tudományegyetem (Угорщина), Prague University of Economics and Business (Чехія), University of Southern Denmark (Данія), University of Limerick (Ірландія), та ін.)
У своєму виступі Лілія Михайлишин виокремила Карпатський національний університет імені Василя Стефаника як один з найкращих закладів вищої освіти України у сфері екології та сталого розвитку, що активно впроваджує принципи сталого розвитку у своїй діяльність. Наголосила на важливості реалізації проєктів на базі Міжнародного наукового центру «Обсерваторія» на горі Піп Іван та Центру зустрічей молоді України та Польщі, що активно сприятимуть дослідженню зміни клімату, біорізноманіття Карпат і стійких природних екосистем, адже університет має багаторічний досвід реалізації екологічних проєктів та співпраці з місцевими громадами для досягнення сталого майбутнього.
Окрім командної роботи, згідно програми, учасники міжнародного заходу працювали в групах за розподілом організаторів з International Office, Wiebke Giese and Marika BlellHead of International Summer Campus Office|ISCО. Лілія Михайлишин була задіяна в Group 3 – Sustainability and Education разом з Elisa Minoue з University of Limerick (Ірландія) та Tanguy Descamps з Université de Rennes (Франція).
У цій групі його учасники зосередилася на тому, як інтегрувати сталість у навчальні програми та сформувати у своєму розвитку екологічно свідомих студентів, як навчати здобувачів вищої освіти сталого розвитку, сформувати у них модель екокультури, відповідального споживання та ощадливого споживання ресурсів, впливу на довкілля, тощо. Основними завданнями групи «Сталий розвиток та освіта», були: розробити підходи до інтеграції принципів сталого розвитку в освітні програми. Основні питання цієї групи включали: Як навчати сталому розвитку, враховуючи його комплексність?; Як створювати курси, що надихають на позитивні зміни та формують екологічну свідомість?; Як розвивати співпрацю між викладачами, студентами та адміністрацією для досягнення спільних цілей?; Як адаптувати навчальні програми до сучасних викликів, зокрема змін клімату та втрати біорізноманіття?
Виголошені наступні пропозиції групи:
- Впровадження курсів зі сталого розвитку на рівні soft skills: викладання дисциплін, пов’язаних зі свідомим споживанням, ощадливим використанням ресурсів, відповідальним прийняттям рішень та формуванням екологічної культури; використання теорії донат-економіки Кейт Раворт для пояснення балансу між соціальними потребами і екологічними межами планети; формування навичок управління екологічними проєктами для студентів усіх спеціальностей.
- Розвиток екологічного мислення: створення курсів, які надихають студентів брати відповідальність за довкілля; навчання практичним навичкам, таким як оцінка екологічних ризиків, розробка стратегій сталого розвитку та комунікація екологічних ідей.
- Інтеграція сталого розвитку у студентське життя: підтримка ініціатив зі зменшення відходів, ощадливого використання енергії та розвитку локальних екологічних проєктів; залучення студентів до реальних проектів у їхніх громадах, як, наприклад, екологічні ініціативи на базі Міжнародного наукового центру «Обсерваторія» на горі Піп Іван, Есо-hab, кампус зі сталого розвитку.
Окрім інтенсивної групової роботи, учасники міжнародного заходу мали можливість познайомитися з багатою культурною спадщиною м. Потсдам та відвідали: парк Сан-Сусі – колишню королівську резиденцію з величними палацами, фонтанами та скульптурами, що є культурною спадщиною ЮНЕСКО; Голландський квартал – історичний район з характерними будинками червоної цегли, який створює атмосферу маленького Амстердама; церкву Святих Петра і Павла – один з найстаріших храмів м. Потсдам з вражаючим інтер’єром та Церкву Святого Миколая (St. Nikolaikirche) – одна з найвизначніших архітектурних пам’яток міста, розташована на площі Alten Markt, її велична купольна споруда висотою 77 метрів є символом міста і чудовим прикладом німецького класицизму; обеліск на Старому ринку – символ історичної величі м. Потсдам; картинну галерею Сан-Сусі – колекцію європейського живопису ХVІІ – ХVІІІ ст.; Старий ринок (Alter Markt) – історична площа, оточена архітектурними шедеврами.
Особливим моментом стала екскурсія на Königlicher Weinberg (Королівський виноградник) – це історичний виноградник, розташований у м. Потсдам, який був заснований в XVIII ст. за наказом прусського короля Фрідріха Великого.
На завершення програми 9 травня учасники не лише отримали нові знання, отримали сертифікати участі, але й зміцнили професійну співпрацю та ще раз переконалися у важливості сталого розвитку в сучасній освіті.
Лілія Михайлишин зауважує: «Цей тиждень у м. Потсдам став важливим кроком для мене, як представника Карпатського університету, для розвитку нових контактів та проєктів. Я впевнена, що співпраця між університетами, такими як наш, що має унікальні можливості для досліджень на базі Міжнародного наукового центру “Обсерваторія” на горі Піп Іван, сприятиме створенню інноваційних програм зі сталого розвитку, які формуватимуть нове покоління екологічно свідомих лідерів».