
19 травня з ініціативи кафедри початкової освіти та освітніх інновацій педагогічного факультету Прикарпатського (Карпатського) національного університету відбулася науково-практична конференція з міжнародною участю «Молодь і освіта в умовах викликів ХХІ століття». У заході взяли участь більше 100 науковців та студентів із закладів вищої освіти України та Республіки Польща. Модераторами заходу виступили доктори педагогічних наук, професори кафедри початкової освіти та освітніх інновацій Марія Оліяр і Галина Русин.
Відкриваючи конференцію, декан педагогічного факультету, професор Оксана Кондур зазначила, що дуже важливо докладати зусиль, щоб виховати плеяду молодих науковців, підтримати молоді таланти та прищепити здобувачам освіти різних рівнів любов до науки. Доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу інновацій та стратегій розвитку освіти Інституту педагогіки НАПН України Тетяна Алєксєєнко зосередила увагу присутніх на проблемах, які спостерігаються у вітчизняному освітньому просторі, та необхідності їх наукового дослідження. Керівник відділу міжнародних відносин Державної академії прикладних наук в м. Хелмі, Республіка Польща, Zygmunt Gardzinski зазначив, що спільні українсько-польські заходи відбуваються на основі укладеної угоди. Це не лише круглі столи, конференції, але й сприяння в організації практик студентів з України в школах м. Хелма, стажувань викладачів, видання українсько-польського збірника наукових праць викладачів і студентів, піблікації в наукових монографіях та ін.
Робота конференції охоплювала такі основні напрями, як тенденції розвитку початкової освіти в Україні в контексті Концепції НУШ, сучасні трансформації в системі підготовки майбутніх педагогів, інноваційні контексти розвитку методик навчання й виховання в ЗЗСО, актуальні проблеми сьогодення в соціально-психологічній сфері, гірська школа Українських Карпат в освітньому просторі України.
У роботі конференції активну участь взяли студенти з Державної академії прикладних наук в м. Хелмі, Республіка Польща, науковий керівник – dr Halina Bejger. Зокрема, студентка Aleksandra Uhruska розкрила основні виклики 21 століття у сфері освіти; Dorota Emerla зупинилася на проблемі виховання дітей з неблагополучних сімей за концепцією Томаса Гордона; студентки Zygmunt Klaudia Wróblewska, Olga Kociubińska, Krystyna Zygmunt представили навчальний проєкт «Атмосферні явища».
У конференції взяли активну участь також студенти з Державної академії прикладних наук в м. Кросно, Республіка Польща, науковий керівник – dr Beata Piechota. Зокрема, Ольга Сахненко, українка, яка навчається в Польщі, детально розкрила проблему соціального функціонування дітей з розладами спектру аутизму, його проявів, методів діагностики й терапії. Доповідь викликала великий інтерес в учасників конференції. Анастасія Токарчук, ще одна студентка з України, висвітлила феномен насилля серед ровесників у школі. Paulina Plezia-Macko та Kamila Jaworska підготували доповідь на тему наркоманії серед шкільної молоді.
Під час виступів і дискусій увагу учасників привернули проблеми психологічних особливостей сучасного покоління Z (студентка Ольга Матковська, Карпатський національний університет); освітньої траєкторії професійного зростання майбутнього вчителя початкових класів (студ. Юлія Лоза, Волинський національний університет); використання гейміфікації в сучасній початковій освіті (аспірант Ярослав Петрина, ДВНЗ “Ужгородський національний університет”); розвитку історичної пам’яті та національної ідентичності у здобувачів початкової освіти (студентка Юлія Горин, Карпатський національний університет); педагогічної підтримки ментального здоров’я учнів початкової школи в умовах війни (студентка Вероніка Озарко, Карпатський національний університет), формування здоров’язбережувальної компетентності у молодших школярів у сучасних умовах навчання (студентка Ірина Петрів, Юлія Гоголь, Наталія Монастирська, Карпатський національний університет) та ін. У центрі уваги присутніх були також проблеми сучасного літературознавства («Новаторство ідіостилю Макса Кідрука» – студентка Катерина Лєбєдєва, Карпатський національний університет; «Штучний інтелект як інструмент вивчення творчості Лесі Українки» – студентка Юлія Худак, Карпатський національний університет).
Загалом робота конференції схарактеризована як міждисциплінарний науковий захід, який об’єднав здобувачів освіти всіх рівнів та різних спеціальностей (екологічна педагогіка та робота з родиною; педагогіка догляду та освіти; дошкільна та рання шкільна педагогіка; початкова освіта; соціально-опікунська педагогіка з педагогічною терапією; середня освіта (історія); середня освіта (українська мова і література) та ін.).
У підсумку учасники оцінили роботу конференції як плідну й успішну, насичену результатами цікавих та актуальних науково-педагогічних досліджень. Учасниками запропоновано методичні рекомендації для педагогів шкіл та викладачів університетів з різних питань. Матеріали конференції будуть опубліковані в українсько-польському збірнику «Молодь і освіта в умовах викликів ХХІ століття».