
Сьогодні в Прикарпатському (Карпатському) національному університеті імені Василя Стефаника відбулася зустріч керівництва університету, викладачів, студентів та освітянських фахівців із віце-президентом Національної академії педагогічних наук України, академіком НАПН України Олегом Топузовим та завідувачкою відділу початкової освіти Інституту педагогіки НАПН України Оксаною Онопрієнко.
Головною темою зустрічі стала презентація нової освітньої програми для початкової школи «Країна знань», яка пропонує сучасне бачення змісту та методики навчання молодших школярів, зокрема через призму STEM-освіти, індивідуальних освітніх траєкторій та практикоорієнтованого підходу.
У своїй вітальній промові в.о. ректора університету Ігор Цепенда підкреслив:
«Сьогодні ми хочемо обмінятися думками щодо надзвичайно цікавої програми — “Країна знань”, яка орієнтована на впровадження STEM-освіти в початковій школі. Ми всі опинилися в складних обставинах — пандемія, війна, окупація. Початкова школа виявилася в освітній пастці, і саме вчителі початкових класів першими стикнулися з викликами. Водночас ми маємо справу з новими викликами — розвитком штучного інтелекту, цифрових технологій.
STEM-освіта стає домінуючою. Як гуманітарій, я завжди наполягаю на поєднанні гуманітарного та природничо-наукового компонентів. Українська душа формується через слово, але сучасна школа має формувати також навички мислення, інноваційності, творчості. Наш університет як класичний дослідницький заклад не стоїть осторонь трансформації шкільної освіти. Кожен факультет розробляє власні освітні програми для середньої освіти, і ми готові бути майданчиком для нових ідей. Головне завдання — не лише передати знання, а навчити практично мислити, знаходити креативні рішення, формувати здатність швидко адаптуватися до викликів часу».
Олег Топузов, у свою чергу, наголосив на важливості зміни підходів до освітнього процесу в умовах воєнного стану та глобальних викликів:
«Сьогодні ми говоримо про трансформацію суспільства, економіки, науки й освіти. Пандемія та війна лише загострили ті виклики, які стояли перед нашою освітньою системою. Ми маємо проблеми, що викликають тривогу: значна частина учнів початкової школи не здобуває належних знань через дистанційне навчання, знижується функціональна грамотність, не впроваджується достатньо якісно викладання іноземних мов та природничих дисциплін.
У 2023 році ми розпочали наукове дослідження в межах Інституту педагогіки НАПН України, за результатами якого було створено експериментальний майданчик із впровадження програми STEM-освіти. Понад 200 шкіл уже долучилися до цього експерименту, ще близько 20 — виявили бажання приєднатися. Ми розробили концепцію, методичні рекомендації для вчителів та батьків, створили навчальні матеріали. STEM — це не лише робототехніка. Це і біотехнології, і інженерія, і IT-технології. Ми повинні плекати учня-дослідника, учня-творця. Починаючи з 5 класу, діти мають отримувати можливості для розвитку критичного мислення, просторового уявлення, вміння працювати з інформацією і створювати щось нове».
У зустрічі також взяла участь завідувачка відділом початкової освіти імені О.Я. Савченко Інституту педагогіки НАПН України Оксана Онопрієнко. Вона презентувала освітню програму «Країна знань», яка пропонує нове бачення змісту та методики початкової освіти.
Були розглянуті такі важливі теми: представлено освітню програму «Країна знань» — її концепцію, цінності та методичну основу, що поєднує передовий досвід із запитами громад; обговорено сучасні виклики початкової освіти та орієнтири в навчанні дітей 6–10 років у контексті змін українського суспільства; порушено питання впровадження STEM у початковій школі як інноваційного підходу до навчання; проаналізовано ефективні шляхи впровадження новітніх методик, які дозволяють зробити уроки цікавими, змістовними та орієнтованими на інтереси кожної дитини; представлено програму, яка дає вчителю інструменти, а не інструкції — стимулює творчість та розвиток учнів у відкритому освітньому просторі.
Після виступів учасники мали змогу ознайомитися з навчальними матеріалами програми, а також поставити запитання та долучитися до професійного обговорення актуальних питань у сфері початкової освіти.