
Сьогодні у Карпатському національному університеті імені Василя Стефаника відбулася презентація результатів моніторингового дослідження стану розбудови інституційної спроможності переміщених закладів вищої освіти України. До обговорення долучилися в.о. ректора КНУВС Ігор Цепенда, ректор Херсонського державного університету Олександр Співаковський, президент «Міжнародного фонду досліджень освітньої політики», член Наглядової ради КНУВС Тарас Фініков, експерт фонду, професор Бердянського державного педагогічного університету Ігор Лиман, а також професорсько-викладацький склад.
Організаторами події виступили Міністерство освіти і науки України та Міжнародний фонд досліджень освітньої політики.
Моніторинг, який проводився за дорученням Міністерства освіти і науки України, протягом року охопив 35 переміщених ЗВО.
Під час відкриття заходу в.о. ректора Карпатського національного університету Ігор Цепенда відзначив важливість такого дослідження в сучасних умовах, коли війна докорінно змінює ландшафт української вищої освіти.
«Ми маємо можливість поділитися думками про інституційну спроможність університетів, зокрема щодо її розбудови. Війна внесла значні корективи в систему університетської освіти України. Наш університет має унікальну можливість моделювати ситуацію разом із колегами з інших університетів. Для України це дуже цікавий приклад того, як може функціонувати університет у складних умовах — і навіть розвиватися», — зазначив Ігор Цепенда.
Він підкреслив, що Карпатський національний університет не є переміщеним ЗВО, однак моделі, представлені під час дослідження, є універсальними й можуть бути корисними для будь-якого університету в Україні.
«Кожен заклад сьогодні фактично перебуває у зоні впливу війни. Саме тому це моделювання є надзвичайно важливим — не лише для співпраці з переміщеними університетами, а й для розуміння власного місця в освітній системі, яка стрімко змінюється. Проведений аналіз є не лише локальним, а й загальносистемним, тож його результати мають прикладне значення для всіх. Було б цінно глибоко проаналізувати представлені дані й поділитися думками — це цікавить як нас, так і наших колег», — наголосив в.о. ректора.
Президент Міжнародного фонду досліджень освітньої політики Тарас Фініков окреслив ключові завдання презентації. Зокрема, йшлося про представлення результатів аналізу за шістьма ключовими напрямами:
1. Стратегія розвитку;
2. Зв’язки зі стейкхолдерами;
3. Акредитація освітніх програм;
4. Вступні кампанії;
5. Працевлаштування випускників;
6. Інтернаціоналізація.
Також він проаналізував міжнародний досвід розбудови інституційної спроможності університетів в умовах криз — зокрема, в країнах, які свого часу пережили збройні конфлікти або масштабні соціальні потрясіння.
За словами Тараса Фінікова, надзвичайно важливо не просто фіксувати виклики, з якими стикаються переміщені університети, а й напрацьовувати практичні рекомендації щодо посилення їхньої інституційної спроможності в середньо- та довгостроковій перспективі.
Професор Ігор Лиман (Бердянський державний педагогічний університет) поділився власним досвідом функціонування переміщеного ЗВО, зокрема в умовах постійних викликів — від логістичних і організаційних до психологічних. Він акцентував на важливості гнучкості, здатності адаптуватися до нових реалій, а також підтримки з боку колег та партнерів.
У свою чергу, ректор Херсонського державного університету Олександр Співаковський поділився досвідом повної релокації університету після початку повномасштабного вторгнення. Він розповів про управлінські рішення, які дозволили не лише зберегти функціонування ЗВО в нових умовах, а й забезпечити сталий розвиток, підтримати колектив та студентів, а також адаптувати освітні процеси до нових реалій.
Під час заходу учасники ознайомилися з ключовими висновками дослідження, обговорили пропозиції для подальшої підтримки та розвитку переміщених закладів вищої освіти, а також налагодили діалог між університетами, представниками органів державної влади, міжнародними партнерами та стейкхолдерами.