25 лютого науковці університету презентували результати моніторингового соціологічного дослідження туристичної індустрії Івано-Франківщини. Комплексне аналітико-практичне дослідження виконувалося впродовж 2018 року в рамках регіональної цільової програми розвитку туризму в Івано-Франківській області на 2016-2020 роки. Його мета – вивчення внутрішніх та іноземних туристичних потоків Прикарпаття (мета перебування, вік, стать, обраний спосіб тимчасового розміщення і транспортного сполучення, структура витрат, тощо), визначення конкурентних переваг регіону, виявлення особливостей попиту на туристичні послуги та прогнозування майбутніх запитів щодо туристичної інфраструктури області.
На замовлення Управління міжнародного співробітництва, євроінтеграції, туризму та інвестицій Івано-Франківської ОДА Навчально-науковий центр соціологічних досліджень Прикарпатського регіону Прикарпатського національного університету провів комплексне аналітико-практичне соціологічне дослідження соціально-демографічного профілю одноденних відвідувачів (екскурсантів) та туристів Івано-Франківщини.
Проректор з наукової роботи, професор Андрій Загороднюк під час відкриття заходу наголосив на науковому та освітньому потенціалі університету в різних галузях, зокрема у сфері туризму, а також підкреслив важливість співпраці закладу вищої освіти з установами та відомствами задля розвитку краю.
Директорка Навчально-наукового центру соціологічних досліджень Прикарпатського регіону Ольга Максимович під час презентації розповіла, що методологія дослідження – синтетична із застосуванням як кількісного, так і якісного підходів. Кількісний підхід реалізовано шляхом письмового анкетування та особистого інтерв’ю. Вибірка дослідження (1200 одиниць аналізу) відображає відвідувачів Івано-Франківщини за ознаками адміністративного поділу регіону, характеру перебування та громадянства. Також, дослідження проводилося з урахуванням сезонного розподілу інтенсивності туристичного потоку на Прикарпатті. Похибка дослідження із ймовірністю 0,95 не перевищує 2,9 %. Якісний підхід реалізовано методом фокус-групової дискусії експертів туристичної індустрії регіону.
Науковиця також зазначила, що для виконання дослідження було залучено 109 партнерів із середовища туристичної індустрії Івано-Франківського регіону, зокрема 56 готелів і готельних комплексів, 29 садиб і гостинних дворів, 12 музеїв, 3 туристично-інформаційні центри, 1 гірськолижний курорт, 1 національний заповідник, 1 національний природний парк, 1 регіональний ландшафтний парк, 1 туристично-мистецький комплекс, 1 наметовий табір, 1 туристичну агенцію і 2 гідів.
Дослідження проведене у всіх адміністративно-територіальних одиницях Івано-Франківської області (14 районів і 6 міст обласного значення). До роботи залучено 35 осіб, які виступили локальними координаторами. Теоретична генеральна сукупність дослідження, оцінена на основі даних: надходжень туристичного збору (в розрізі адміністративного поділу (2017 р.); статистичного звіту № 1-КЗР (річна) «Звіт про діяльність колективного засобу розміщування (кількість розміщених осіб; місткість готелів, садиб у розрізі адміністративного поділу області (2017 р.); телекомунікаційної компанії «Київстар» (статистика мобільності абонентів, які відвідували Івано-Франківську область (2017 р.).
“Одне з головних завдань сьогодення – соціально-економічний розвиток туризму на Івано-Франківщині. Прикарпаття посідає друге місце за прозорістю введення бізнесу. У розвитку промисловості другий рік поспіль ми також є лідерами. Однак думати, як буде розвиватись туристична галузь теж важливо. Потрібно знати, хто наш турист, скільки коштів витрачає, що його цікавить. Це допоможе нам визначитись, де поставити акценти”, – зазначила перший заступник голови Івано-Франківської ОДА Марія Савка.
Своєю чергою начальник відділу туризму Управління міжнародного співробітництва, євроінтеграції, туризму та інвестицій Івано-Франківської ОДА Віталій Передерко акцентував увагу присутніх на необхідності консолідування стейкхолдерів індустрії, виробленні злагодженої тактики та стратегії позиціонування та просування Івано-Франківщини на ринку туристичних послуг.
У рамках програми заходу відбулася дискусія експертів «Стратегічні напрями розвитку індустрії гостинності в Івано-Франківській області» за участі декана факультету туризму Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Володимира Великочого, заступника начальника Управління економічного розвитку, торгівлі і туризму Косівської РДА Ірини Дімбровської, операційної директорки мережі ресторанів Оксани Камінської, голови Туристичної ради Івано-Франківської області, директора туристичної компанії Андрія Матійчика, виконавчого директора Івано-Франківського регіонального відділення Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» Юрія Стефанчука, голови ГО «Асоціація готельєрів та власників садиб Яремчанщини», власника готелю Тараса Тустанівського, голови ГО «Туристична Асоціація Івано-Франківщини» Оксани Федорович. Учасники дискусії, апелюючи до результатів дослідження зійшлися на тому, що формування туристичного бренду Івано-Франківщини наразі є першочерговим завданням розвитку туристичної індустрії краю, а покращення територіальної та інформаційної доступності – вагомі операційні завдання для всіх стейкхолдерів регіону вже сьогодні.
Довідково (коротко за результатами соціологічного дослідження)
Географія відвідувачів.
88% туристів і екскурсантів Івано-Франківської області – громадяни України. Найбільше гостей приїхали з м. Києва (22,5%), Львівської (10,2%) та Дніпропетровської (6,4%) областей, при цьому частка мешканців Прикарпаття, які обрали для відпочинку Івано-Франківщину, становить 6,9%. Частка іноземців складає 10%. Найбільше відвідувачів зафіксовано з таких країн – Польща, США, Литва, Канада, Молдова, Німеччина Італія, Чехія, Румунія, Росія. 55% гостей Івано-Франківської області – туристи, 45% – екскурсанти.
Мотиваційна структура прийняття рішення.
Українці для вибору туристичної дестинації найчастіше послуговувались інформацією соціальних мереж (53%), ЗМІ (35%) і порадами друзів, родичів, колег (31%); іноземці – порадами друзів, родичів, колег (37%), інформацією з соціальних мереж (36%) і послугами туристичних фірм (26%). Велике значення для обох груп відвідувачів становить інформація спеціалізованих сайтів – 24% і 22% відповідно. Найпоширенішим видом транспорту для приїзду на Прикарпаття є автомобіль. Майже 40% відвідувачів приїхали на власному автомобілі. На другому місці за популярністю – залізниця – третина відвідувачів використала цей вид транспорту.
Позиціонування Івано-Франківської області.
Івано-Франківська область, на думку гостей, є дестинацією рекреаційного (відпочинкового) туризму. При цьому, найчастіше серед видів туризму респонденти зазначали культурно-пізнавальний (39%) і гірськолижний та гірський туризм (34%).
Соціальний портрет відвідувача.
49% – молодь (у віці 18-35 років); 43% – наймані працівники, 29% підприємці або власники бізнесу; з них 82% – мешканці міст. Важливо, що 64% респондентів відвідали Івано-Франківську область не вперше.
Повсякденні практики.
Найчастіше для поселення гості Івано-Франківської області обирали готелі (52%) і садиби (26%), для харчування – ресторації (53%) і домашню кухню у садибах (30%). Найпоширенішими видами дозвілля респонденти назвали екскурсії (56%), відвідування розважальних закладів (53%) і активний відпочинок (45%).
Не використаним залишається потенціал Прикарпаття як регіону подієвого туризму. Частка подієвого туризму становить 5,8%, хоча 83% відвідувачів знають про щонайменше одну подію, яка відбувається на території області.
До найвідоміших фестивалів і подій Івано-Франківщини респонденти віднесли: міжнародний гуцульський фестиваль, міжнародний фестиваль «Свято ковалів», міжнародний фестиваль сучасного мистецтва «Porto Franko», міжнародний фестиваль мистецтв країн Карпатського регіону «Карпатський простір», міжнародний форум Східної та Центральної Європи «Via Carpatia».
В цілому, індекс туристичної індустрії Івано-Франківської області становить 4,1 бали з 5.
Важливо, що 81% гостей отримали позитивне враження від відпочинку, а 79% рекомендують Івано-Франківську область в якості туристичної дестинації.
Презентацію соціологічного дослідження можна переглянути за посиланням: https://drive.google.com/file/d/1rYlxjROU9cIuTIURC2rYDgci5zlgAADo/view?fbclid=IwAR2zEVuXT-nVUtSfgz9pKwTLk7bU24Q6sfelITfSROv8qnz8J85nQxYAHsw