В університеті днями відбулася всеукраїнська наукова онлайн-конференція “Література для юнацтва: читацькі запити/ авторські пріоритети”. Співорганізаторами заходу виступили Центр інноваційних освітніх технологій PNU EcoSystem Прикарпатського національного університету та Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва. Модерувала захід професорка Прикарпатського університету Тетяна Качак.
Урочисто відкрила захід проректорка університету, докторка філософських наук, професорка Галина Михайлишин. Вона підкреслила актуальність проведення тематичної онлайн-конференції і зазначила, що дуже важливо привертати увагу молодих людей, зокрема, студентів, до книги, до літератури, до читання.
Своєю чергою учасників онлайн-конференції привітала докторка педагогічних наук, професорка, директорка Центру інноваційних освітніх технологій PNU EcoSystem Прикарпатського університету Олена Будник. Вона акцентувала увага на значенні цифрових технологій у підвищенні якості освіти, значенні електронних та друкованих книг у розвитку молодої людини. Професорка також презентувала результати проведеного дослідження, яке полягало у визначенні читацьких преференцій сучасних школярів, популярності друкованої та електронної книги.
«Підлітки і молодь – це особлива категорія читачів, які потребують якісного літературного контенту. Адже сучасне молоде покоління має свої читацькі запити і смаки, і лише ретельне врахування їх і письменниками, і видавцями здатне мотивувати їх до читання. Велике значення у цьому процесі належить й освіті. Відрадно, що вперше наш Центр інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» долучився до такої конференції”, – зазначила Олена Будник.
Учасників заходу привітала Катажина Якубовська-Кравчик, докторка гуманітарних наук, ад’юнктка Варшавського університету. Вона подякувала організаторам Тетяні Качак та Уляні Баран за ідею конференції і відзначила актуальність теми не тільки для дослідників, учителів, а й усіх, хто працює з молодими людьми.
Уляна Баран, кандидатка філологічних наук, доцентка, президентка Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва, вітаючи учасників онлайн-конференції, підкреслила, що подібні конференції є доброю традицією роботи Центру, а співпраця з Прикарпатським національним університетом імені Василя Стефаника і Центром інноваційних освітніх технологій PNU EcoSystem відкриває нові можливості та перспективи міждисциплінарних студій.
Справжній калейдоскоп літературознавчих, педагогічних, філософських, соціокультурних студій створили понад 90 учасників конференції з Бердянська, Варшави, Запоріжжя, Івано-Франківська, Києва, Кам’янець-Подільського, Коломиї, Львова, Луцька, Миколаєва, Полтави, Ужгорода та інших міст.
Під час онлайн-конференції учасники актуалізували питання специфіки юнацького сприйняття, класифікації типів читачів, особливостей комунікаційних парадигм; проаналізували найкращі українські та зарубіжні твори для юнацтва, окреслили читацькі запити, поділилися методичними ідеями роботи з художнім текстом і промоції читання, відкрили таємниці авторського творення текстів для підлітків.
Жваву дискусію викликало питання розмивання меж між літературою для юнацтва і дорослою літературою. У результаті інтерактивної взаємодії учасників було визначено ключові тематичні запити читачів-підлітків.
Модераторка онлайн-конференції, професорка Прикарпатського національного університету Тетяна Качак, підсумовуючи результати роботи двох онлайн-сесій, зазначила: «Сьогодні проблема читання та й літературної освіти загалом стоїть дуже гостро. І те, що є багато спроб знівелювати літературну освіту, інтегрувати в інші дисципліни, та й навіть скасування ЗНО з літератури, свідчить про негативні тенденції. Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва і Центр інноваційних освітніх технологій PNU EcoSystem об’єднують фахівців з метою реагувати на ці проблеми, визначити суть феномену літератури, адресованої підліткам і молоді; сформувати чітке бачення ефективних інструментів творення й функціонування цієї літератури, розвитку читацької культури молодого покоління. На мою думку, робота конференції була плідною і результативною, відбувся обмін досвідом, згенеровано нові ідеї. Плануємо надрукувати матеріали конференції у черговому випуску Вісника Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва «Література. Діти. Час», і зініціювати обговорення якості навчальних підручників з літератури».