Вирішення проблем освіти у гірських регіонах залишається актуальним

Проблеми розвитку системи освіти в гірських регіонах обговорили на IV Міжнародній науково-практичній конференції «Модернізація системи освіти в гірських регіонах: національний і глобальний виміри», яка відбулася в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника. Захід традиційно проводився під егідою Міністерства освіти і науки України.

Ініціатором та організатором конференції виступила кафедра педагогіки початкової освіти, співорганізаторами – Творча навчально-наукова лабораторія; Гірська школа Українських Карпат, кафедри педагогічного факультету та факультету психології, Івано-Франківський фаховий коледж Прикарпатського університету.

У заході взяли участь науковці більш ніж 20-ти ЗВОУкраїни, а також кількох зарубіжних закладів освіти і науки (Центр дослідження Аппалач, Береа коледж (США), Центр вищої освіти Південно-Західної Вірджинії (США), Центр регіональних і сільських досліджень Аппалачів (США), Арієльський університет (Ізраїль), Карпатська державна вища школа в Кросно (Республіка Польща), Державна академія прикладних наук у Хелмі (Республіка Польща), Університет «Баєш-Бояї», м. Клуй-Напока (Румунія), Міжнародний коледж бізнесу ISM в Пряшові (Словаччина).

Відкриваючи конференцію, проректор з науково-педагогічної роботи ПНУ, професор Сергій Шарин зазначив, що проблеми освіти в гірських регіонах України залишаються актуальними, а тому важливо в процесі роботи конференції запропонувати нові підходи до вирішення освітніх проблем сьогодення. Завідувач кафедри педагогіки початкової освіти Марія Оліяр наголосила на тому, що об’єднання зусиль освітян, науковців з різних регіонів України та зарубіжних учених у час війни сприятиме перемозі й на освітньому та науковому фронті.

У ході пленарного засідання та чотирьох дискусійних панелей взяли участь директор Департаменту освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської ОДА Віктор Кімакович, директор Департаменту освіти і науки, молоді і спорту Закарпатської ОДА Мар’яна Марусинець, начальник відділу освіти, молоді, спорту, культури та у справах дітей Білоберізької сільської ради ОТГ Верховинського району Івано-Франківської області Галина Дмитроняк, учителька вищої категорії, заступник директора з навчально-виховної роботи початкової школи імені Софії Русової Івано-Франківської міської ради Олеся Дибовська, які окреслили виклики, що постали перед освітянами гірського регіону України за сучасних умов, та перспективи розвитку гірських закладів освіти.

Під час виступів і дискусій увагу учасників привернули проблеми розвитку системи освіти в гірських регіонах України та зарубіжжя в епоху цифровізації, етнокультурного і виховного потенціалу освітнього середовища НУШ у регіоні Українських Карпат, організації освітнього процесу в сучасних закладах дошкільної освіти, соціокультурних трансформацій освітнього середовища гірського регіону в період воєнної агресії в Україні, психологічної підтримки учасників освітнього процесу в умовах війни, а також актуальні проблеми соціальної педагогіки і соціальної роботи, професійної підготовки майбутніх педагогів в умовах інтеграції до європейського освітнього простору.

Зокрема, про 18-річну історію створення й реалізації проєкту «Гірська школа Українських Карпат», творчої навчально-наукової лабораторії розповіли доктори педагогічних наук, професори Марія Оліяр та Інна Червінська, професор Гарвардського університету Дональд Девіс. Доктор психологічних наук, професор, декан факультету психології Лариса Заграй розкрила проблему психологічної стійкості учасників освітнього процесу в умовах війни. Доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України  Георгій Філіпчук привернув увагу учасників конференції до проблем національної ідентичності, українськості, націєтворчості освіти в гірських регіонах України. Доктор педагогічних наук, професор Галина Михайлишин висвітлила проблему адаптації дітей з вимушено переселених сімей до системи освіти Німеччини у зв’язку з війною в Україні.

Депутат Івано-Франківської обласної ради Роман Ткач розкрив феномен постаті Т. Шевченка та його «Кобзаря» в історико-культурному просторі України. Директор Центру освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради, учитель-методист Марія Починок розповіла про реалізацію STEАM-проєктів у закладах освіти як важливий аспект модернізації змісту освіти в умовах сьогодення. Викладач Івано-Франківського фахового
коледжу Наталія Процишин привернула увагу присутніх до питань і перспектив професійної підготовки науково-педагогічних та педагогічних кадрів в умовах інтеграції України до європейського освітнього простору. Завідувач кафедри педагогіки та методик навчання КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради Світлана Лупінович розповіла про досвід колективу академії з організації моніторингових досліджень у процесі створення інклюзивного освітнього середовища.
Доктор філологічних наук, професор Ольга Деркачова виступила із цікавим та актуальним повідомленням на тему «Орки, мобіки, рашисти… Ворог у мовній картині світу українця». Кандидат педагогічних наук, доцент Тетяна Близнюк розповіла про роботу освітян гірських громад під час війни, підтримку внутрішньо переміщених осіб, співпрацю із зарубіжними партнерськими організаціями в цих питаннях. Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри філософії, соціології та соціальної роботи Херсонського державного університету Володимир Гуріч виступив із доповіддю на тему «DOC-театр як форма реабілітації жінок –
внутрішньо переміщених осіб».

Активну участь у роботі конференції взяли зарубіжні партнери. Зокрема, Zygmunt Gardziński – керівник відділу закордонної співпраці Державної академії прикладних наук у Хелмі (Республіка Польща) – розповів про проєкт Ворота в Центральні Горгани: міжкультурний діалог на польсько-українському прикордонні" та результати спільних українсько-польських досліджень історико-культурної спадщини бойків і лемків. Prof. Nitza Davidovitch та Dr. Alexandra Gerkerova з Арієльського університету (Ізраїль) розкрили проблему сфер навчання студентів, особливостей їх повернення до академічного навчання після закінчення пандемії Covid-19. Dr. Halina Bejger (Державна академія прикладних наук у Хелмі, Республіка Польща) висвітлила сучасні парадигми в системі патронатної опіки в Польщі. З вітальним словом до учасників конференції звернулися Рrof. Dr. Marian Ambrozy (Міжнародний коледж бізнесу ISM Словаччина в Пряшові (Словаччина)), Theresa L. Burriss, Ph.D., директор освітньої програми, програми вивчення Аппалачів, директор Центру регіональних і сільських досліджень Аппалачів Центру вищої освіти Південно-Західної Вірджинії (США).

Загалом робота конференції була схарактеризована учасниками як цікава, успішна і плідна. За результатами конференції прийнята спільна резолюція. Матеріали конференції будуть опубліковані у збірнику та в фаховому виданні з педагогічних наук«Гірська школа Українських Карпат».

 

конференція
конференція